×

Bajkoterapia

„A dom? Dom był niedaleko. Trzeba było tylko przebiec długość całej kuchni. Potem wspiąć się po tylnej ściance starego kredensu na najwyższą półkę, która od lat nie była sprzątana. Wejść przez niewielką szczelinę, niegdyś pewnie wyskrobaną przez jakąś dzielną mysz poszukującą smacznych kąsków. Potem znaleźć się w małej, wewnętrznej szufladzie, o której chyba tylko pierwszy właściciel domu, który mieszkał tu jakieś 100 lat temu miał jakieś pojęcie. Bo to właśnie szuflada była domem Ludków. To zazwyczaj właśnie takie miejsca w każdym domu, o których się zapomina, do których się nie zagląda są najbezpieczniejszymi kryjówkami Ludków”

Lęk stanowi podłoże większości problemów psychicznych u kilkuletnich dzieci. Terapia poznawcza oparta na wglądzie i autorefleksji, która świetnie sprawdza się w pracy z zaburzeniami lękowymi występującymi u dorosłych, nie jest metodą, która znajdzie swoje zastosowanie w pracy z dziećmi. Dla kilkulatków w wieku przedszkolnym lub wczesnoszkolnym bezpośrednia konfrontacja z problemem, aktualną trudnością, lękiem może okazać się zbyt trudna. Tutaj bardzo skuteczna może okazać się bajkoterapia, czyli wykorzystanie bajek, baśni, opowiadań w celach relaksacyjnych, psychoedukacyjnych lub psychoterapeutycznych. Odpowiednio dobrany utwór literacki może w sposób przyjazny i przede wszystkim bezpieczny dotrzeć do wewnętrznego świata dziecka. Może ubrać w słowa jego emocje, których nie rozumie, może oswoić aktualną trudność, która w oczach dziecka jest problemem nie do przejścia. Może również wzmocnić lub zmodyfikować jego zasoby poznawcze oraz obniżyć nieprzyjemne napięcie emocjonalne.

Lęk u dziecka wynika zazwyczaj z negatywnych zdarzeń, niezaspokojonych potrzeb, niskiej samooceny lub też może być naturalnym etapem rozwoju (jak na przykład lęk przed ciemnością). Im wyższe poczucie własne skuteczności tym dziecko jest mniej podatne na reagowanie lękiem. Bajka terapeutyczna pomaga zbudować poczucie własnej skuteczności. Poprzez identyfikację z bohaterami (modelowanie), obserwację ich reakcji na przeróżne wydarzenia, maluch uczy się nowych zachowań, innych sposobów myślenia, odczuwania. Zaczyna dostrzegać różne od własnego punkty widzenia na dany problem, co często prowadzi do restrukturalizacji wiedzy i stopniowych, korzystnych zmian w osobowości. Poza tym lektura odpowiednio dobranych bajek, baśni poprawia nastrój, obniża niepokój, redukuje napięcie. Daje poczucie bezpieczeństwa wykorzystując postać bohatera, który zawsze da sobie ze wszystkim radę.

W materiałach do pobrania udostępniam przykładową bajkę psychoterapeutyczną pod tytułem: „Ludki”. Napisałam ją dla kilkuletniego chłopca, który musiał zmierzyć się ze śmiercią bliskiej osoby. LINK

By dowiedzieć się czegoś więcej o bajkoterapii lub podzielić się własnymi przemyśleniami na temat bajek, „które pomagają i leczą” zapraszam na forum: link